کد مطلب:40926
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
معاويه پس از شهادت امام علي (ع) چه شيوه اي در پيش گرفت و فهميدن اين شيوه ها به چه كار مي آيد؟
به دليل اينكه برخلاف انتظار معاويه، علي عليه السلام به صورت نيرويي باقي ماند و معاويه آن طوري كه اعمال بيرون از تعادل و متانتش نشان مي دهد، از اين موضوع خيلي ناراحت بود. لهذا تجهيز ستون تبليغاتي عليه علي عليه السلام كرد. در منابر و خطبه ها دستور داد علي عليه السلام راسَبّ و لعن كنند. طرفداران خيلي جدي علي را بي پروا مي كشت و دستور داده بود به تهمت هم شده بگيرند و مانع نشر فضيلت علي عليه السلام بشوند. با پول، احاديث عليه علي عليه السلام و به نفع امويها جعل كردند. اين سه كار را براي مبارزه با فكر علي عليه السلام كه در دلها و سينه ها جا داشت مي كردند. حجر بن عدي و عمروبن حمق را براي همين جهت كشت. ميثم و رشيد را كه عبيدالله در كوفه كشت، روي همان برنامه معاويه بود. بالآخره يك نيروي غير متشكل به نام «تشيع» عليه حكومت اموي هميشه در فعاليت بود. براي ما تحقيق در امر حادثه حكومت اموي تنها جنبه تعجب آميز ندارد. اين يك امر سطحي نبوده كه فقط مربوط به سيزده قرن پيش باشد كه بگوييم آمد و رفت. اين، خطري بود براي اسلام از آن روز تا روزي كه خدا مي داند. حتما اگر ما بخواهيم به تاريخ روحيه خودمان رسيدگي كنيم، بايد به تاريخ اموي رسيدگي [كنيم.] فكر اموي در زير پرده و لفافه، با فكر اسلامي مبارزه ميكرد. عنصر فكر اموي داخل عناصر فكر اسلامي شد. اي بسا كه در فكر همانهايي كه هر صبح و شام بني اميه را لعنت ميكنند، عنصري از فكر اموي موجود باشد و خودشان خيال كنند فكر اسلامي است، و قطعا اين طور است، مثل موضوع رعايت شؤونات در مصرف زكات و خمس و در استطاعت حج و در نفقه زوجه و امثال اينها.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني صفحه: 435 ـ 436
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.